Aktualitet

Projekti holandez, kullë në qendër të Tiranës në formën e profilit të Skënderbeut



Bëhu pjesë e Grupit Zyrtar të Opinion.al
>> KËTU <<
               Publikuar në : 15:32 - 15/08/22 |
Opi Nion

Një ndërtesë me profilin e një luftëtari të shekullit të 15-të është propozimi më i fundit nga firma Mermer Arch Mound për të transformuar Tiranën, kryeqytetin e Shqipërisë. Kështu shkruan The Guardian në një artikull kushtuar kryeqytetit shqiptar. Kompania Mermer Arch Mound së fundmi ka gati një projekt për ndërtimin e një kulle banimi dhe zyrash që do të ketë formën e heroit kombëtar, Gjergj Kastrioti Skënderbeu. Por jo të gjithë janë të kënaqur me planet e firmës holandeze, vijon artikulli.

Me hundën e tij të veçantë akuliane dhe mjekrën e mrekullueshme, heroi kombëtar i Shqipërisë, Skënderbeu, ka qenë prej kohësh një prani e njohur në rrugët dhe sheshet e vendit.
Mbreti luftëtar i njohur si ‘Dragoi i Shqipërisë’, vrasësi i turqve osmanë, vendoset në monumente dhe relieve të shumta, me shtatin e tij imponues dhe sytë e zjarrtë që ruajnë territorin për të cilin ai luftoi në shekullin e 15-të. Tani fytyra e tij do të duket më e madhe se kurrë mbi kryeqytet.

Ka nisur ndërtimi i një blloku apartamentesh, zyrash dhe dyqanesh 85 metra të lartë në qendër të Tiranës, i projektuar në formën e kokës së Skënderbeut. Imazhet e projektit përshkruajnë një kullë të bardhë amorfe të rrethuar me ballkone që valëzohen brenda dhe jashtë për të formuar një përafrim me tiparet e heroit, duke e ngulitur profilin e tij përgjithmonë në horizont në beton dhe xham.

Banorët e pasur të ardhshëm do të jenë në gjendje të shikojnë nga sytë e luftëtarit, të rrinë në veshët e tij ose të darkojnë në afresk në fund të hundës së tij.
Vizioni surreal është vepër e arkitektëve holandezë të kësaj firme, të cilët nuk janë të panjohur për ndërtimin e ndërtesave të përmasave të tilla – ose të “projekte skulpturore figurative”, siç preferojnë t’i quajnë ata.

Një distancë e shkurtër nga vendi ku është planifikuar të ngrihet koka gjigante e Skënderbeut, tashmë duket një kullë tjetër e projektuar nga kjo firmë, e quajtur Doëntoën One. Vitin e kaluar, kjo ndërtesë prej 140 metrash prej betoni e bën atë ndërtesën më të lartë në qytet.

Kjo pllakë e rëndë banesash dhe zyrash luksoze përmban një hartë të Shqipërisë që del nga fasada e saj – megjithëse forma është kaq e paqartë, duket më shumë si kallep betoni i rrëshqitur në rrugën lart, duke lënë një rrëmujë të çuditshme në të. Vëllimet e gdhendura në mënyrë dramatike të imagjinuara nga kjo firmë duket se kanë krijuar gropëza më të cekëta, duke dhënë përshtypjen se ndërtesa po gërryhet para kohe.

“Këto ditë, qytetet në mbarë botën duken gjithnjë e më shumë si njëri-tjetri”, thotë Ëiny Maas, partner themelues i firmës holandeze të arkitekturës. “I inkurajoj gjithmonë që t’i rezistojnë kësaj, të gjejnë karakterin e tyre individual dhe ta theksojnë atë. Tirana ka mundësinë e një kanavacë bosh për strukturat me densitet të lartë. Mund të jetë progresiv në këtë kuptim dhe të ndërtojë karakter dhe ndjenjën e vendit.”

Por shumë banorë vendas nuk janë aq të sigurt për ndjenjën e vendit të krijuar nga Maas, dhe listën e arkitektëve të tjerë ndërkombëtarë që kanë ardhur për të riformuar qytetin. Një grusht kullash ngrihen rreth sheshit qendror Skënderbej të Tiranës, me katër tashmë të përfunduara dhe të paktën gjashtë të tjera në rrugë e sipër. Ka pasur protesta të zëshme kundër shkatërrimit të vilave të epokës osmane për t’i hapur rrugë turmës së ndërtimeve të larta, me kritikët që ankohen për humbjen e trashëgimisë dhe rritjen e çmimeve të pronave, dhe akuzat se projektet po përdoren si skema të pastrimit të parave për krimin e organizuar.

Dy vila historike u shkatërruan për t’i hapur rrugë kullës së Skënderbeut në maj 2020, kur qyteti ishte në izolim pandemik. Në të njëjtën kohë, Teatri Kombëtar i dashur i qytetit, që daton nga vitet 1930, u shkatërrua gjithashtu për t’i hapur rrugë një projekti të arkitektit danez Bjarke Ingels, i cili ‘u dënua’ gjerësisht. “E ardhmja e Tiranës do të jetë plot me rrokaqiej fantazmë,” thotë Vincent ËJ van Gerven Oei, një shkrimtar holandez që ka jetuar në Tiranë për 12 vitet e fundit dhe ka ndjekur nga afër zhvillimin e qytetit. “Unë e dua Maas, gjërat që ndërtojnë në Holandë janë ndër ndërtesat e mia të preferuara, por më pas vijnë në Shqipëri dhe bëhen budallenj. Ata mendojnë se mund të shpëtojnë me dizajnin me gjërat nacionaliste që projektojnë.”
Në një leksion të vitit 2018, kur dy kullat ishin në zhvillim, Maas trajtoi simbolikën e hapur nacionaliste të projektimit të një ndërtese në formën e hartës së vendit. “Kam pasur një diskutim me disa nga politikanët evropianë për këtë,” tha ai. “Sepse, a mund ta bësh këtë? A është nacionalizmi i mirë apo i keq?”-shtoi ai.
Një raport i vitit 2020 nga Iniciativa Globale kundër Krimit të Organizuar Transnacional vuri në dukje se industria shqiptare e ndërtimit ishte bërë një pikë e nxehtë e njohur për bandat kriminale ndërkombëtare për të pastruar paratë, kryesisht nga trafiku i drogës.

Ai vlerësoi se 1.6 miliardë euro “para të pista” ishin pastruar përmes sektorit shqiptar të pasurive të paluajtshme në tre vitet e mëparshme, me 60% të financimit të projektit që vinte nga burime të paligjshme. Vetë Zyra Shqiptare e Drejtorisë së Përgjithshme për Parandalimin e Pastrimit të Parave tha se vëzhgoi “investime të konsiderueshme në pasuri të paluajtshme me burim të panjohur fondesh”, të cilat i klasifikoi si “të dyshimta”.

Vitin e kaluar, prokurorët antimafia në Itali zbuluan se grupi kriminal “Ndrangheta” kishte identifikuar ndërtimet e reja të larta të Tiranës si një mundësi kryesore për pastrimin e parave të tyre.
Në një përgjim, dy nga të arrestuarit u dëgjuan duke diskutuar për një ndërtues në Shqipëri, i cili kishte tre leje ndërtimi për ndërtesa me vlerë 180 milionë euro, por kishte vetëm 10 milionë euro në dorë. “Rrokaqiejt e rinj do të shiten për 3000-4000 euro për metër katror”, thotë një nga të dyshuarit. “Dhe a e dini se sa kushton ndërtimi? 510 €.”.
MVRDV thotë se, në përputhje me ligjin holandez, ajo kryen kontrolle të historisë për klientët e saj duke përdorur një kompani të palëve të treya që skanon për aktivitet kriminal, ndër të tjera, dhe nuk ka asnjë dyshim për fonde të paligjshme.

Një zëdhënës i qytetit të Tiranës tha: “Detyra e bashkisë është të sigurojë që të respektohen planet e ndërtimit, estetika, rregullat e arkitekturës dhe planet e lëvizshmërisë. Ne e kuptojmë se jetojmë në një mjedis politik toksik në Ballkan dhe u kemi kërkuar vazhdimisht liderëve të opozitës të theksojnë: cila nga këto kulla dyshohet për një veprimtari të tillë kriminale? Deri më sot nuk kemi asnjë përgjigje dhe nuk ka pasur asnjë pretendim zyrtar në prokurorinë e Tiranës”.

Riformësimi rrënjësor i kryeqytetit shqiptar gjatë dy dekadave të fundit mund t’i atribuohet kryesisht Edi Ramës, i cili shërbeu si kryetar bashkie nga viti 2000-2011 dhe është kryeministër i vendit që nga viti 2013. Rama ishte një basketbollist profesionist dhe artist në vitet 1990, dhe Maas thotë në leksionin e tij: “Edin e njoh nga Parisi, kur ishte piktor”. Rama u kthye në Shqipëri për t’u bërë ministër i Kulturës në vitin 1998 dhe nisi një operacion radikal pastrimi kur u bë kryetar bashkie. Ai u bë kryefjalë me politikat e tij të lyerjes së ndërtesave gri sovjetike me ngjyra të ndezura për të gjallëruar qytetin, mbjelljen e pemëve, krijimin e korsive për biçikleta dhe mbajtjen e konkurseve ndërkombëtare arkitekturore.

Për kullën e Skënderbeut siç kujton Maasi i tha kryeministrit shqiptar: “Atëherë Edi tha: ‘Dua të bëj diçka me historinë’.” Dhe kështu lindi koka gjigante të Skënderbeut.
Banorët vendas kanë bërë shaka se, ndërsa Rama kultivon një pamje të një shtetari të moshuar shtetar – korniza e tij 6 ft 6 inç dhe mjekra e rritur i japin një pamje gjithnjë e më të stilit të Skënderbeu. Ndërtesa në formë koke mund të përfundojë më shumë si një monument i qëndrueshëm për artistin-politik, i cili riformësoi kryeqytetin, duke vështruar përgjithmonë vizionin e tij të kullave boshe./Opinion.al

Pas