Komisioni i Venecias njoftoi se anulimi dhe shtyrja e zgjedhjeve lokale mund të mos plotësojë kriteret e domosdoshme për të mos qenë i një serioziteti të mjaftueshëm në rrethanat e cilësuara për të justifikuar shkarkimin e Presidentit.
Më poshtë pjesë e draft-opinionit të Komisionit të Venecias:
Fusha e veprimit të fuqisë së Presidentit për të përcaktuar datat e projekt-ndryshimeve në zgjedhje
Gjatë vizitës në Tiranë dhe gjatë një takimi me Presidentin e Komisionit të Venecias në Strasburg më 18 shtator, Presidenti i Republikës së Shqipërisë dha një raport shpjegues me një aneks të hollësishëm, të cilat janë në dispozicion në faqen e internetit të Presidentit. “Më 4 tetor 2019, Presidenti i Shqipërisë publikoi një letër dhe komente (në tekstin e mëposhtëm “letra”) drejtuar Presidentit të Komisionit të Venecias, duke iu referuar projekt-opinionit që kishte dalë në media të Shqipërisë. Kryetari i Parlamentit iu drejtua gjithashtu komente relatorëve”.
Presidenti i Shqipërisë miraton dekretin nr. 10928 për përcaktimin e datës së zgjedhjeve për organet e qeverisjes vendore për 30 qershor 2019. Përgatitjet për zgjedhjet janë ndërmarrë (krijimi i komisioneve lokale zgjedhore me rreth 40.000 anëtarë, publikimi i listave të zgjedhësve; regjistrimi i më shumë se 40 partive politike; fillimi i fushatës zgjedhore). “Në letrën e tij, Presidenti pretendon se këto 40 parti janë aleatë të vogla të koalicionit të Partisë Socialiste në pushtet”.
Zgjedhjet e 30 qershorit 2019 zhvillohen pa pjesëmarrjen e bllokut të opozitës (PD, LSI dhe partitë e tjera). Sipas KQZ-së, 21.6% e votuesve morën pjesë në zgjedhje.
Duket se kjo së shpejti do të pasohet nga një veting i politikanëve. “Sipas Letrës së Presidentit, nisma e opozitës për të ndjekur vetingun e politikanëve u refuzua nga mazhoranca në pushtet, duke nxitur atë për të dorëzuar mandatet parlamentare”.
Fusha e veprimit të fuqisë për të vendosur zgjedhjet nën pikën gj) duhet të vlerësohet si pjesë e analizës së këtij opinioni.
Bojkotimi i zgjedhjeve nga disa parti është gjithashtu i ndryshëm nga një situatë kur palët e interesuara politike përdorin fuqitë ose mundësitë e tyre politike posaçërisht për të parandaluar funksionimin e ligjshëm të institucioneve të tjera ose – çfarë është më keq – për të penguar funksionimin e tyre kushtetues. Nëse një përpjekje e tillë do të ishte e suksesshme, ajo do të ndërpresë të paktën përkohësisht funksionimin ligjor ose kushtetues të shtetit. Përpjekjet për të parandaluar zgjedhjet që tejkalojnë një bojkot të thjeshtë, siç janë sulmet e dhunshme kundër vendvotimeve, etj, duhet të adresohen në kuadrin e sistemit të drejtësisë penale paralelisht me përpjekjet për një dialog të sinqertë politik.
Kuvendi aktualisht ka 122 në vend të 140 anëtarëve. Ish-deputetët pretendojnë se vendet e tyre të lira ishin të zëvendësuara me një procedurë të parregullt.
Blloku i opozitës, PD, LSI dhe partitë e tjera nuk regjistrohen për zgjedhjet lokale.
Presidenti bën një deklaratë duke njoftuar se ai do të revokojë dekretin e tij nr. 10928 të 5 nëntorit 2018 dhe duke u bërë thirrje të gjithë aktorëve vendas dhe ndërkombëtarë që të kontribuojnë në rivendosjen e dialogut. “Në Letrën e tij, Presidenti tregon se ai bëri thirrje të vazhdueshme publike për dialog për të dy palët”.
“Letra thekson gjithashtu se deklarata e tij pasoi thirrjet nga grupi parlamentar i CDU / CSU në Bundestagun gjerman që menjëherë të vendoset dialogu politik pa kushte, duke përfshirë mundësinë e shtyrjes së zgjedhjeve lokale. Si vend kandidat i BE-së dhe mbajtja e kryesisë së OSBE-së në 2020, Shqipëria ishte nën një kontroll të kujdesshëm ndërkombëtar “.
“Në letrën e tij, Presidenti insiston që KQZ nuk ka asnjë kompetencë të rishikojë dekretet presidenciale, që është një kompetencë e Gjykatës Kushtetuese”.
Para miratimit të Dekretit të 10 Qershorit, Presidenti u ofroi ndihmën e tij palëve për të shtyrë zgjedhjet në mënyrë që ata të gjenin një kompromis. Kjo tregon se Presidenti u përpoq të zbusë krizën, duke marrë parasysh rolin e tij si organ që përfaqëson unitetin e popullit. (Neni 86 i Kushtetutës).
“Presidenti deklaroi se qëllimi i tij ishte të shmangte gjakderdhjen, mbrojtjen e pluralizmit politik, ruajtjen e stabilitetit dhe mbështetjen e kredencialeve demokratike të vendit.”
Në praktikë, zgjedhjet u zhvilluan. Ndërsa Presidenti i shpalli të pavlefshme këto zgjedhje dhe pa asnjë pasojë juridike, ai nuk ndërmori hapa të mëtejshëm për të parandaluar organizimin e këtyre zgjedhjeve.
Dallimi është i qartë, por të gjitha klauzolat kushtetuese duhet të interpretohen në kontekstin e rregullave të tjera, jo të izoluara. Neni 109 (1) përcakton një mandat katër vjeçar për autoritetet lokale. Nëse merren parasysh rregullat e Kodit Zgjedhor, duket se Dekreti nuk është në përputhje me Kodin Zgjedhor, rrjedhimisht duke e vendosur atë gjithashtu në kundërshtim me Kushtetutën. Kështu, Kushtetuta i atribuon një status më të lartë kushtetues zgjedhjeve parlamentare, të cilat i rregullon drejtpërdrejt, ndërsa ia delegon rregulloren për zgjedhjet lokale ligjvënësit të zakonshëm.
“Edhe nëse Kuvendi arriti në përfundimin se ekzistonte një veprim antikushtetues i Presidentit”, këta faktorë mund t’i ofrojnë Kuvendit elementë që synojnë një pikëpamje që anulimi dhe shtyrja e mëvonshme e zgjedhjeve lokale mund të mos plotësojnë kriteret e duhura për të mos qenë të një serioziteti të mjaftueshëm në rrethana për të garantuar shkarkimin.
Kështu, edhe nëse u përcaktuan “shkelje serioze të Kushtetutës” (Kushtetuta përdor shumësin), Seanca Plenare merr parasysh mundësinë e fajësimit të Presidentit dhe mund të përmbahet nga veprime të tilla. Komisioni i Venecias nuk mund të këshillojë për këtë çështje, por do të jetë Seanca Plenare e Kuvendit që të vendosë nëse një shkarkim do të zvogëlonte ose rriste tensionet dhe në fund të fundit do t’i shërbente ose frustronte qëllimin e kontrolleve të ndërsjella dhe ekuilibrave në një situatë ku Parlamenti dhe të gjitha bashkitë mbizotërohen nga njëra palë. “Prandaj, pyetja për Kuvendin mund të jetë: A do ti shërbente ndjekja e një opsionit të shkarkimit unitetit të popullit?”
Do të jetë për Kuvendi dhe më në fund Gjykata Kushtetuese që do të përcaktojë nëse “anulimi, pastaj shtyrja e zgjedhjeve lokale përbëjnë shkelje të Kushtetutës dhe nëse shkelja është e një karakteri serioz”, gjë e cila do të lejonte një shkarkim të Presidentit.
Siç përcaktohet në këtë opinion, janë një numër faktorësh që tregojnë se kjo mund të mos ketë qenë e një karakteri të tillë të nevojshëm për të vërtetuar një shkelje serioze. Ky shqetësim, veçanërisht, thirrjet e Presidentit për dialog, pritja e shtyrjes së zgjedhjeve do të kontribuonte në ndjekjen e një kompromisi midis palëve, mungesa e një ankimimi të drejtpërdrejtë të dekreteve të Presidentit para gjykatës dhe statusi kushtetues i zgjedhjeve lokale në krahasim me zgjedhjet parlamentare.
Të marra së bashku “këto mund t’i sigurojnë Kuvendit elemente me prirje drejt një këndvështrimi” që – megjithëse Presidenti mund të ketë tejkaluar kompetencat e tij kushtetuese duke anuluar dhe shtyrë zgjedhjet lokale përtej mandatit zgjedhor të autoriteteve lokale pa një bazë të veçantë ligjore, këto akte ” mund të mos plotësojë kriteret e nevojshme të seriozitetit të mjaftueshëm në këto rrethana “për të justifikuar shkarkimin e Presidentit. /Opinion.al